Lubelska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała stan zaawansowania prac na budowie drogi ekspresowej S19, czyli Via Carpatia na północ od Lublina. Udostępniono również zdjęcia z placu budowy.
Budowa S19 pomiędzy Lubartowem i Lublinem rozpoczęła się w grudniu 2024 roku i poziom zaawansowania obecnie wynosi 20 procent. Zadanie realizuje Duna Polska, a wartość kontraktu to 835 mln zł. Jest on realizowany z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
Pół roku robót
Po pół roku prac, aktualnie wykonawca prowadzi roboty ziemne. Budowane są nasypy oraz wykopy. Powstają również obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty, mosty oraz przepusty, jednak zaawansowanie w przypadku ich budowy wynosi 9 procent.
Dodatkowo prowadzona jest przebudowa sieci gazowej, wodociągowej, elektroenergetycznej oraz kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
Wykonawca zdążył już natomiast rozebrać jezdnię drogi krajowej między Ciecierzynem i Leonowem w kierunku Lubartowa, a także rozpoczął budowę na tym fragmencie nitki trasy S19. Trwa teraz wzmacnianie podłoża.
W związku z budową przejścia dla zwierząt, w okolicach wiaduktu kolejowego w Wandzinie, wprowadzony został objazd o długości ok. 100 metrów. W połowie roku wykonawca planuje również wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na obwodnicy Lubartowa.
Celem inwestycji jest wybudowanie 23-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi z dwoma pasami w obu kierunkach, a także czterech węzłów drogowych: Lubartów Północ, Lubatów Zachód, Niemce Wschód i Niemce Południe. Ponadto powstanie ponad 40 kilometrów dróg poza głównym ciągiem, które przysłużą się do obsługi ruchu lokalnego. Na całej trasie powstanie też łącznie 29 obiektów inżynierskich.
Jak wylicza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, inwestycja obejmuje teren o wielkości 315 hektarów, a dla porównania, lubelskie osiedle Kalinowszczyzna ma powierzchnię 275 hektarów. Planowanych jest do wykonania w sumie ok. 2 mln m3 wykopów, co odpowiada 800 basenom olimpijskim. Do realizacji drogi wykorzystanych zostanie ok. 5 tys. ton stali, podczas gdy wieża Eiffla waży ok. 10 tys. ton.
Blisko 200 km S19
Cała S19 w województwie lubelskim będzie natomiast mierzyć około 190 kilometrów długości. Dotychczas powstało siedem odcinków, które jednocześnie wchodzą w skład międzynarodowego szlaku Via Carpatia w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Sławinek do granicy województwa podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina.
Aktualnie w realizacji jest natomiast sześć odcinków S19 od granicy Lubelszczyzny i Mazowsza do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 kilometrów.
Chodzi o następujące fragmenty:
- gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski, budowa trwa;
- Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski, oczekiwanie na decyzję ZRID;
- Radzyń Podlaski - Kock, oczekiwanie na decyzję ZRID;
- obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni), budowa trwa;
- Kock - Lubartów, oczekiwanie na decyzję ZRID;
- Lubartów - Lublin, budowa trwa.